"DZIENNIKARZEM BYĆ..."
Nie żyje się, nie kocha
i nie umiera na próbę.
Prawdziwie wielki jest ten człowiek,
który chce się czegoś nauczyć.
Jan Paweł II
PROGRAM INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
„DZIENNIKARZEM BYĆ…”
- INFORMACJE OGÓLNE
- Rodzaj innowacji: programowo-metodyczna
- Adresaci: uczniowie klas IV-VIII
- Autorzy innowacji: Ewelina Pasich, Dorota Klimas, Renata Baran
- Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa w Kroczycach
- Czas trwania: wrzesień 2018-czerwiec 2019
- OKREŚLENIE RODZAJU INNOWACJI
Proponowana innowacja pedagogiczna ma na celu wyzwalanie
w społeczności szkoły (uczniach, nauczycielach, rodzicach) kreatywnego myślenia, promowanie i rozwijanie talentów oraz wyposażanie w zdolność samodzielnego uzupełniania wiedzy.
Innowacja stworzona jest z myślą o zajęciach pozalekcyjnych, skierowana do uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej.
Składa się ona z trzech zasadniczych części, które są ściśle ze sobą powiązane – wzajemnie się przenikają i uzupełniają.
- Po pierwsze, uczniowie przyglądają się, badają, analizują i poznają pracę dziennikarską.
- Po drugie, utrwalają i ćwiczą redagowanie różnych form pisarskich.
- Po trzecie, korzystając z komputerów, dokonują składu gazetki
– rozplanowują stronę tytułową, układ tekstów, zdjęcia, rysunki itp.
Praca nauczyciela – opiekuna nie jest tu dominująca. Jest on osobą, która pomaga stworzyć zespół redakcyjny, organizuje spotkania, przydziela role, doradza. Właściwym twórcą pozostaje uczeń. To on, traktowany podmiotowo, w sposób swobodny i twórczy może wyzwalać swoją aktywność, uczestnicząc w różnych formach działalności, np.:
- redagowanie gazetki „Kleksik” (np. stałe opracowywanie swojej rubryki, śledzenie wydarzeń szkolnych, przeprowadzanie wywiadów itp.)
- kolportaż
- współpraca z Samorządem Uczniowskim
- nawiązanie współpracy z gazetą regionalną
- uczestnictwo w konkursach literackich
- doskonalenie graficznej strony gazetki
Umiejętnie prowadzone zajęcia powinny zatem sprzyjać rozwojowi indywidualnych kompetencji ucznia, uczyć samodzielności w myśleniu, działaniu, wyrażaniu myśli i sądów.
- CELE INNOWACJI
Zasadniczym celem innowacji pedagogicznej jest tworzenie gazetki szkolnej, z którego to procesu wynika bardzo dużo pożytków dla ucznia. Gazetka bowiem uczy spełniania zobowiązań, współpracy w grupie, planowania, umiejętności rozwiązywania konfliktów, sprzyja odważnemu wypowiadaniu opinii, uczy odpowiedzialności za słowo, kształtuje wrażliwość estetyczną. Jest ponadto formą współpracy nauczyciela i ucznia, zbliża ich do siebie. I niewątpliwie nie jest to jeszcze koniec tej listy…
Ponadto innowacja realizuje następujące cele:
- Promowanie szkoły i uczniów w środowisku.
- Wyzwalanie działań twórczych uczniów poprzez redagowanie
i przekształcanie różnego rodzaju tekstów publicystycznych i literackich. - Wyrabianie sprawności w posługiwaniu się językiem jako narzędziem porozumiewania się oraz wyrażania myśli i uczuć w mowie i w piśmie.
- Wdrażanie uczniów do prezentowania własnych poglądów i opinii na forum publicznym.
- Przysposobienie uczniów do samokształcenia i bogacenia warsztatu pracy umysłowej poprzez wyrabianie nawyku korzystania ze słowników, programów komputerowych, Internetu, czasopism…
- Kształtowanie pożądanych społecznie postaw: odpowiedzialności, umiejętności współpracy w grupie.
- Korzystanie i doskonalenie umiejętności w zakresie stosowania technologii komputerowej i informacyjnej.