Szkoła Podstawowa w Kroczycach

ul. Sienkiewicza 7 

42-425 Kroczyce

tel. 34 3153189 / spkroczyce@kroczyce.pl

 

Kartka z kalendarza

Kalendarium

Wtorek, 2024-05-07

Imieniny: Augusta, Gizeli

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 950494
  • Do końca roku: 238 dni
  • Do wakacji: 45 dni

"DZIENNIKARZEM BYĆ..."

                                                                 Nie żyje się, nie kocha

                                                                i nie umiera na próbę.

                                                                Prawdziwie wielki jest ten człowiek,

                                                                który chce się czegoś nauczyć.

 

                                                                                                      Jan Paweł II

 

 

 

PROGRAM INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

„DZIENNIKARZEM BYĆ…”

 

  1. INFORMACJE OGÓLNE
  1. Rodzaj innowacji: programowo-metodyczna
  2. Adresaci: uczniowie klas IV-VIII
  3. Autorzy innowacji: Ewelina Pasich, Dorota Klimas, Renata Baran
  4. Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa w Kroczycach
  5. Czas trwania: wrzesień 2018-czerwiec 2019
  1. OKREŚLENIE RODZAJU INNOWACJI

Proponowana innowacja pedagogiczna ma na celu wyzwalanie
w społeczności szkoły (uczniach, nauczycielach, rodzicach) kreatywnego myślenia, promowanie i rozwijanie talentów oraz wyposażanie w zdolność samodzielnego uzupełniania wiedzy.

Innowacja stworzona jest z myślą o zajęciach pozalekcyjnych, skierowana do uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej.  

Składa się ona z trzech zasadniczych części, które są ściśle ze sobą powiązane – wzajemnie się przenikają i uzupełniają.

  • Po pierwsze, uczniowie przyglądają się, badają, analizują i poznają pracę dziennikarską.
  • Po drugie, utrwalają i ćwiczą redagowanie różnych form pisarskich.
  • Po trzecie, korzystając z komputerów, dokonują składu gazetki
    – rozplanowują stronę tytułową, układ tekstów, zdjęcia, rysunki itp.

Praca nauczyciela – opiekuna nie jest tu dominująca. Jest on osobą, która pomaga stworzyć zespół redakcyjny, organizuje spotkania, przydziela role, doradza. Właściwym twórcą pozostaje uczeń. To on, traktowany podmiotowo, w sposób swobodny i twórczy może wyzwalać swoją aktywność, uczestnicząc w różnych formach działalności, np.:

  • redagowanie gazetki „Kleksik” (np. stałe opracowywanie swojej rubryki, śledzenie wydarzeń szkolnych, przeprowadzanie wywiadów itp.)
  • kolportaż
  • współpraca z Samorządem Uczniowskim
  • nawiązanie współpracy z gazetą regionalną
  • uczestnictwo w konkursach literackich
  • doskonalenie graficznej strony gazetki

Umiejętnie prowadzone zajęcia powinny zatem sprzyjać rozwojowi indywidualnych kompetencji ucznia, uczyć samodzielności w myśleniu, działaniu, wyrażaniu myśli i sądów.

 

  1. CELE INNOWACJI

Zasadniczym celem innowacji pedagogicznej jest tworzenie gazetki szkolnej, z którego to procesu wynika bardzo dużo pożytków dla ucznia. Gazetka bowiem uczy spełniania zobowiązań, współpracy w grupie, planowania, umiejętności rozwiązywania konfliktów, sprzyja odważnemu wypowiadaniu opinii, uczy odpowiedzialności za słowo, kształtuje wrażliwość estetyczną. Jest ponadto formą współpracy nauczyciela i ucznia, zbliża ich do siebie. I niewątpliwie nie jest to jeszcze koniec tej listy…

                        Ponadto innowacja realizuje następujące cele:

  • Promowanie szkoły i uczniów w środowisku.
  • Wyzwalanie działań twórczych uczniów poprzez redagowanie
    i przekształcanie różnego rodzaju tekstów publicystycznych i literackich.
  • Wyrabianie sprawności w posługiwaniu się językiem jako narzędziem porozumiewania się oraz wyrażania myśli i uczuć w mowie i w  piśmie.
  • Wdrażanie uczniów do prezentowania własnych poglądów i opinii na forum publicznym.
  • Przysposobienie uczniów do samokształcenia i bogacenia warsztatu pracy umysłowej poprzez wyrabianie nawyku korzystania ze słowników, programów komputerowych, Internetu, czasopism…
  • Kształtowanie pożądanych społecznie postaw: odpowiedzialności, umiejętności współpracy w grupie.
  • Korzystanie i doskonalenie umiejętności w zakresie stosowania technologii komputerowej i informacyjnej.