Szkoła Podstawowa w Kroczycach

ul. Sienkiewicza 7 

42-425 Kroczyce

tel. 34 3153189 / spkroczyce@kroczyce.pl

 

Kartka z kalendarza

Kalendarium

Piątek, 2024-05-03

Imieniny: Jaropełka, Marii

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 948429
  • Do końca roku: 242 dni
  • Do wakacji: 49 dni

MUZYKA

Kryteria oceniania z muzyki klasy 4-7

Muzyka jako przedmiot artystyczny wymaga specyficznego podejścia do sprawdzania i oceniania osiągnięć ucznia. Ocena proponowana przez nauczyciela powinna przede wszystkim motywować młodego człowieka do nauki i działań muzycznych. Przy ewaluacji trzeba uwzględnić różne formy aktywności ucznia (odtwarzanie, muzykowanie, tworzenie), przy czym nie należy oceniać jego zdolności, a jedynie jego postępy i zaangażowanie oraz włożoną przez niego pracę. Ważna jest również informacyjna funkcja oceny. Powinna ona bowiem zaznajamiać ucznia (oraz osoby zainteresowane, np. jego rodziców bądź opiekunów) z postępami, jakich dokonał w danym okresie.
 
Ocenie powinny podlegać: 1) umiejętności w zakresie: ? śpiewania; ? grania na instrumentach; ? tworzenia muzyki; ? ruchu przy muzyce; ? formułowania wypowiedzi o muzyce, np. na temat wysłuchanych utworów; 2) wiedza muzyczna dotycząca: ? zagadnień teoretycznych (znajomość podstawowych terminów muzycznych i umiejętne ich stosowanie w wypowiedziach o muzyce); ? biografii i twórczości kompozytorów; ? aparatu wykonawczego muzyki wokalnej i instrumentalnej (soliści, zespoły, chóry, orkiestry); ? zagadnień z zakresu szeroko pojętej kultury muzycznej; 3) postępy, zaangażowanie w działania muzyczne, w tym: ? aktywność na lekcjach wynikająca z zainteresowania przedmiotem; ? umiejętność pracy w grupie (współpraca i wzajemna pomoc); ? prezentacja dokonań; ? kreatywność.
 
Poniżej zaprezentowane zostały kryteria oceniania skorelowane ze stopniami szkolnymi. Są to wyłącznie propozycje, ogólne sugestie do rozważenia przez nauczyciela. Rzeczywiste kryteria powinny zostać opracowane przez nauczyciela w zgodzie z przedmiotowym systemem oceniania przyjętym w danej szkole i zapisanym w statucie konkretnej placówki.
 
Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:  ? opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania; ? zdobywa dodatkową wiedzę dzięki wykorzystaniu różnych źródeł informacji; na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany, inicjuje różnorodne działania i projekty; ? potrafi zagrać melodie zamieszczone w podręczniku oraz inne proste utwory na flecie, dzwonkach, keyboardzie; ? umie zaśpiewać a capella i z akompaniamentem piosenki z podręcznika oraz z innych źródeł; ? opanował umiejętność łączenia wiedzy z zakresu muzyki z wiadomościami z innych przedmiotów; ? potrafi samodzielnie formułować pytania i rozwiązywać problemy muzyczne; ? zawsze jest przygotowany do lekcji, odrabia zadane prace domowe; ? jest wzorowym słuchaczem koncertów muzycznych, bierze udział w zajęciach szkolnego chóru, występuje w akademiach lub na scenach muzycznych. 
 
Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:  ? opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania; ? korzysta z różnych źródeł informacji; ? na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany; ? potrafi zagrać większość melodii zamieszczonych w podręczniku na flecie i dzwonkach; ? umie zaśpiewać z akompaniamentem większość piosenek z podręcznika; ? odrabia prace domowe; ? jest uważnym słuchaczem koncertów muzycznych.
 
Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który: ? opanował większość wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania; ? korzysta z różnych źródeł informacji; ? potrafi zagrać kilka melodii oraz akompaniamentów do piosenek na flecie lub dzwonkach; ? śpiewa poprawnie pod względem muzycznym pieśni jednogłosowe z akompaniamentem; ? na lekcjach jest aktywny i zdyscyplinowany; ? odrabia prace domowe; ? jest uważnym słuchaczem koncertów muzycznych.
 
 Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:  ? opanował w stopniu podstawowym wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym programie nauczania; ? wyjaśnia najważniejsze zagadnienia muzyczne z pomocą nauczyciela; ? potrafi zagrać niektóre melodie przewidziane w programie nauczania na flecie lub dzwonkach; ? śpiewa z akompaniamentem niektóre piosenki zamieszczone w podręczniku; ? z reguły odrabia prace domowe; ? zazwyczaj ze skupieniem słucha koncertów muzycznych.
 
Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który: ? w niewielkim stopniu opanował wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym programie nauczania; ? wykonuje proste ćwiczenia muzyczne z pomocą nauczyciela; ? potrafi zagrać na instrumencie melodycznym gamę i najprostsze utwory zamieszczone w podręczniku; ? śpiewa z akompaniamentem najprostsze piosenki z podręcznika; ? odrabia proste prace domowe; ? nie przeszkadza innym słuchaczom podczas koncertów muzycznych.
 
Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który: ? nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym  programie nauczania (co uniemożliwia dalsze kształcenie); ? nie wykonuje prostych ćwiczeń nawet z pomocą nauczyciela; ? nie podejmuje prób zagrania melodii na instrumencie melodycznym; ? odmawia wykonania jakiejkolwiek piosenki; ? jest pasywny, nie uważa na lekcjach; ? nie odrabia prac domowych; ? nie wykazuje chęci, aby nauczyć się czegokolwiek, nadrobić braki, poprawić oceny.
 
Uwaga! Ocena niedostateczna nie może wynikać z braku predyspozycji lub uzdolnień ucznia. Należy ją traktować wyłącznie jako reakcję na postawę ucznia wyrażającego niechęć do przedmiotu i do pracy na lekcjach oraz wykazującego brak zaangażowania mimo szeregu prób aktywizacji podejmowanych przez nauczyciela.