"Ekologia (Klimatyczna klasa). Jak chronić środowisko?"
Kroczyce, 25.10.2019r.
Innowacja pedagogiczna
z wykorzystaniem ogólnopolskiego programu Uniwersytetu Dzieci w Klasie
Ekologia (Klimatyczna klasa). Jak chronić środowisko?
Osoby wdrażające innowację: wychowawca klasy 2b Ewa Szota
Miejsce realizacji : Szkoła Podstawowa w Kroczycach
Klasa: 2b
Termin realizacji : 5 listopada 2019r. – 20 maja 2020r.
Rodzaj innowacji : Programowo - metodyczna
Idea i główny cel innowacji:
Kształtowanie myślenia naukowego, umiejętności autoprezentacji oraz prowadzenia doświadczeń związanych z ochroną klimatu i recyklingu.
Założenia organizacyjne
Innowacja będzie realizowana na zajęciach zintegrowanych . Do organizacji zajęć zostaną włączeni rodzice, dziadkowie poprzez udzielanie uczniom wywiadów (przeprowadzonych indywidualnie w domu), przygotowanie niektórych pomocy do przeprowadzenia zajęć.
Cele ogólne
- rozwijanie u uczniów kompetencji społecznych,
- poszerzenie wiedzy na temat ochrony klimatu i recyklingu,
- kształtowanie myślenia naukowego, umiejętności autoprezentacji i prowadzenia
doświadczeń,
- rozwijanie zainteresowania nauką
- wdrażanie do współpracy w zespole
Cele szczegółowe
Uczeń:
- rozpoznaje i analizuje swoje emocje w różnych sytuacjach życiowych,
- uczy się strategii współpracy w zespole prowadzących do osiągnięcia sukcesu,
- poszerza wiedzę na temat efektu cieplarnianego na Ziemi,
- poznaje, jak powstają orkany oraz sposób produkcji polaru z plastiku,
- analizuje rolę drzew w mieście,
- wysnuwa wnioski na podstawie obserwacji porostów,
- analizuje wpływ działalności człowieka na topnienie lodowców,
- wysnuwa wnioski dotyczące wpływu spalin samochodowych na ogrzewanie miast,
- potrafi dokonać autoprezentacji,
- przeprowadza doświadczenia i wysnuwa wnioski.
Formy pracy:
- zbiorowa
- indywidualna
- grupowa
Treści:
- Jak wspólnie zapracować na sukces?
- Jak rozpoznawać emocje?
- Dlaczego na Ziemi jest coraz cieplej?
- Skąd się biorą orkany?
- Co porosty mówią o jakości powietrza?
- Czy samochody ogrzewają miasta?
- Czy ludzie mogą stopić wszystkie lodowce?
- Jak z butelek powstają bluzy polarowe?
Ewaluacja innowacji
Ewaluacja skuteczności wprowadzonej innowacji oraz jej zgodność z założeniami przeprowadzana będzie po zakończeniu.
W ewaluacji wykorzystane zostaną następujące metody:
- Obserwacja zachowań uczniów w czasie zajęć, uczestnictwo w zajęciach, aktywność, ich własne inicjatywy i pomysły.
- Zebranie informacji zwrotnej (opinii) od uczniów poprzez ankiety ewaluacyjne dotyczące zajęć.